Khidmat Sewa Kereta

Tuesday, November 25

Teknik Mengajar Membaca bahasa Inggeris dengan Starfall #4

Assalamualaikum.

Seperti yang saya janjikan sebelum ini, saya akan kongsikan mengenai teknik untuk mengajar huruf kepada murid. Teknik ini sesuai di gunakan dalam kumpulan kecil atau besar.

Pertama bentuk tiga kumpulan kecil. Setiap kumpulan akan diberikan tugasan.


Kumpulan pertama akan membunyikan nama huruf.

Kumpulan kedua akan membunyikan bunyi huruf.

Kumpulan ketiga pula akan contoh bagi huruf tersebut.


Apa yang perlu cikgu lakukan ialah,

1. Guru akan memegang kad huruf.
2. Guru akan menunjukkan kad huruf kepada murid.
3. Guru akan menunjukkan kad huruf kepada kumpulan 1, kumpulan 1 akan sebut nama huruf.
4. Guru akan menunjukkan kad huruf kepada kumpulan 2, kumpulan 2 akan membunyikan huruf tersebut.
5. Guru akan menunjukkan kad huruf kepada kumpulan 3, kumpulan 3 akan sebut contoh huruf.

Dalam sesi ini, guru tidak perlu menekankan karakter huruf kerana secara tidak langsung telah mengajarnya melalui kad huruf.

Sesi akan bertambah seronok apabila guru menukar peranan kumpulan dan mengulang dengan menunjukkan huruf lain.

Pengalaman saya, murid boleh mengingat elemen huruf yang saya sebutkan dari awal menggunakan teknik ini. Malahan murid boleh menyebut bunyi huruf dengan lancar.

InsyaAllah saya akan muatnaik video sesi ini tahun hadapan.

Saya sangat mengalu - alukan sebarang komen atau pertanyaan. Emailkan kepada saya di muszt.ahmad@gmail.com. 

No comments: