Khidmat Sewa Kereta

Monday, November 24

Teknik Mengajar Membaca bahasa Inggeris dengan Starfall #3

Assalamualaikum.

Kita sambung lagi topik teknik mengajar murid membaca menggunakan starfall.com ni.

Pada entri saya  sebelum ini, saya sudah menyentuh mengenai mengenalkan huruf kepada murid dengan menekankan kepada tiga elemen iaitu nama huruf, bunyi huruf, dan karakter huruf.

Kali ini saya akan sentuh pula mengenai pendekatan yang saya gunakan untuk memperkenalkan ketiga - tiga elemen huruf ini kepada murid.

Pertama ialah dengan menggunakan web starfall sendiri.



Saya akan menggunakan huruf 'a' sebagai contoh.

Dalam entri saya sebelum ini, saya ada menunjukkan paparan yang mengandungi semua huruf alphabet. Apabila anda ketik pada satu huruf, paparan yang akan keluar adalah seperti gambar di atas.

Kemudian, anda hanya perlu ketik pada huruf berkenaan dan web ini secara automatik akan mengeluarkan bunyi huruf berkenaan. Anda hanya perlu memberitahu murid, ini huruf 'a' dan bunyinya seperti yang kamu dengar.

Minta murid ulang semula bunyi huruf berkenaan. Mudah kan.

Kemudian anda ketik semula pada anak panah di sudut paparan tersebut, anda akan di bawa ke paparan yang mengandungi huruf dan gambar. Contohnya a apple.






Kita sambung lagi nanti apa pendekatan yang saya gunakan tanpa menggunakan laman web ini.


Saya sangat mengalu - alukan sebarang komen atau pertanyaan. Emailkan kepada saya di muszt.ahmad@gmail.com.


No comments: