Khidmat Sewa Kereta

Thursday, November 20

Steve Jobs

Assalamualaikum.

Hari ni saya terbaca satu artikel yang sangat menarik di majalah Solusi. Maafkan saya kerana tidak ingat edisi ke berapa.

Artikel mengenai pengasas produk Apple iaitu Steve Job. Beliau merupakan seorang yang sangat berpengaruh di dunia sekarang kerana produk ciptaan terus kekal mekar dan relevan walaupun beliau sudah lama meninggalkan kita.

Antara kandungan artikel ini ialah mengenai bagaimana beliau menjadikan kematian sebagai motivasi beliau untuk mencipta inovasi baru. Beliau sering mencari dan berusaha untuk meninggalkan satu legasi atau impak kerana baginya mati itu sangat dekat dengannya.

Sebagai orang islam, kita diajar oleh Rasul kita bahawa orang yang bijak ialah yang sering mengingati mati. Steve Job nampaknya telah mengajar kita praktis perkara itu,

"kematian bukanlah pengakhiran tapi pembaharuan dan permulaan sesuatu perkara, selepas berlaku kematian akan muncul pula agen pembaharuan yang akan memulakan sesuatu yang baru"

Semalam, saya terkesan dengan pemergian saudara Muhammad bin Mustaffa. Junior semasa di maktab perguruan. Kisahnya sangat meruntun jiwa. Semoga Allah mencucuri rahmatNya kepada arwah.

Persoalan yang berlegar di kepala saya sekarang, sekiranya giliran saya hari ni atau esok, ada benda yang berbaloi kah untuk ummat islah yang saya tinggalkan?


No comments: