Khidmat Sewa Kereta

Tuesday, April 1

Sambung Belajar

Assalamualaikum.

Mudah - mudahan menjadi manfaat kepada pembaca.

Baru ni saya mendapat mesej daripada rakan - rakan sejawat berkenaan dengan Hadiah Latihan Persekutuan. Program ini merupakan satu inisiatif Kementerian Pelajaran Malaysia dalam menggalakkan guru - guru menyambung pengajian dalam peringkat yang lebih tinggi samada dalam pengajian sarjana atau kedoktoran. Terdapat tiga kategori dalam program ini iaitu sepenuh masa (cuti tanpa gaji), separuh masa (biasiswa) dan sepenuh masa (cuti bergaji penuh). Sudah tentu saya ingin memohon pengajian sepenuh masa bergaji penuh. InsyaAllah pertengahan bulan April ni permohonan akan dibuka.

Harapnya saya tidaklah hangat - hangat tahi ayam, saya berminat untuk menyambung dalam peringkat sarjana pada tahun hadapan. Jadi untuk menjadi seorang pelajar kembali, saya perlu melatih diri untuk menulis semula dan semestinya membaca. Jadi saya bercadang untuk menjadikan blog ini sebagai platform untuk saya berkongsi apa sahaja dapatan saya dari kajian, pembacaan malah bahan yang diperoleh sepanjang penjelajahan saya semasa pengajian saya ini. Mudah - mudahan dapat menjadi manfaat kepada pembaca.

Antara perkara utama dalam memohon program ini ialah saya perlu melakukan kajian dalam pendidikan. Perkara utama dalam kajian yang sering memeningkan kepala ialah untuk memilih tajuk yang sesuai dengan bidang, perkembangan semasa, keperluan semasa dan juga selera pensyarah pembimbing. Ada beberapa tajuk yang sedang bermain dalam fikiran saya.

Antara topik yang saya ingin kaji ialah berkenaan dengan teknik mengajar murid prasekolah membaca dalam bahasa Inggeris. Sepanjang tempoh saya mengajar, saya mendapati di Malaysia, guru tidak didedahkan secara sistematik dan berfokus mengenai satu sistem yang teratur dalam mengajar murid membaca. Hasilnya guru mengajar secara mencapah dan akhirnya tidak mencapai objektif iaitu murid tidak boleh membaca dalam bahasa Inggeris.

Tahun 2013 KPM telah memperkenalkan Linus Bahasa Inggeris, kami di sekolah tepuk dahi memikirkan nasib murid. Sedangkan Linus Bahasa Melayu pun belum selesai, inikan pula Bahasa Inggeris. Tahun ini, hasil tinjauan saya mengenai Linus Bahasa Inggeris, dari 8 kelas tahun 1, 4 kelas kebelakang semuanya satu kelas gagal dalam ujian Linus. Satu dapatan yang sangat membimbangkan.

Suka atau tidak, guru - guru prasekolah juga akan terkena tempiasnya, ungkapan seperti "cikgu pra tak ajar ke kat kelas?", "Kamu ni belajar apa di pra?" akan berkumandang.

Jadi saya bercadang untuk mencari satu sistem yang mudah dan sistematik dalam mengajar murid membaca. Antara objektifnya ialah murid dapat membaca buku cerita Bahasa Inggeris yang mudah. InsyaAllah. 

Topik seterusnya ialah "High Frequency Words".



1 comment:

Anonymous said...

Eloklah tu..ada peluang utk tambah ilmu n majukan diri perlu diambil peluang..gd luck